Friday, November 20, 2009

Suku Laut

Assalammualaikum......

Setelah sekian lama barulah ada masa yang terluang untuk meneruskan coretan. Cukup kagum dengan bloger-bloger yang lain kerana dapat meluangkan masa untuk menulis apa yang mereka nak tulis. Baru terasa cabaran......

Dalam tulisan saya yang terdahulu ada menyentuh tentang Hang Tuah dan Atlantis. Setelah mencari dan membaca pelbagai maklumat rasanya perlu saya huraikan dahulu berkenaan Suku Laut. Ini kerana amat besar kaitannya memandangkan asal usul Hang Tuah itu sendiri dari suku orang laut bintan. Begitu juga bumi atlantis yang mana menurut hikayat yang diceritakan, penduduknya adalah pelaut yang mahir. Begitu juga dengan orang yang pertama mengelilingi dunia iaitu Enrique @ Henry The Black.

Melalui kajian yang saya jalankan suku laut ini juga tinggal di hampir seluruh permukaan laut yang ada di Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Filipina, Myanmar dan lautan pasific. Bagi mereka jarak sesuatu tempat bukanlah halangan... yang menjadi masalah ialah apabila tidak berada dilaut dan kepada yang sebahagiannya tidak berada berhampiran laut.

Walaupun penjajah yang pernah menjajah nusantara ini dahulu mengelar mereka lanun... namun hakikatnya merekalah pahlawan yang setia mempertahankan kesultanan melayu suatu ketika dahulu. Mungkin atas sebab itulah amat sukar menemui cacatan sejarah mengenai mereka.

Ramai kawan bertanya kenapa saya mengambil masa yang agak lama untuk menyambung catatan saya. Asbab yang sebenar ialah diri ini ingin mencari sebanyak mungkin maklumat sebelum kita boleh kongci bersama. Ada juga yang bertanya kenapa hikayat "Suku Laut" yang di dendangkan.... ini kerana saya juga berasal dari keturunan suku laut.

No comments:

Post a Comment