Monday, March 9, 2009

Part 2 - Diantara mitos, lagenda, cerita rakyat dan realiti















Manuskrip Hikayat Hang Tuah

Persoalan pertama:
Benarkah Hang Tuah(Too Ah), Hang Jebat(Jee Fat), Hang Lekir(Lee Ker) dan Hang Lekiu(Lee Kiew) juga Hang Kasturi(mcm nama india je) berbangsa cina?
Persoalan kedua:
Hujah apakah orang-orang ini pakai sebagai rujukan dan sandaran?
Persoalan ketiga:
kenapakah persoalan ini wujud sekarang?
Persoalan keempat:
Siapakah orang-orang ini?
Persoalan kelima:
Apakah tujuan mereka?
Penulis ingin mengutarakan satu soalan mudah untuk kita kongsi bersama.
soalan:
Bolehkah seorang cina, baru beberapa tahun atau mungkin berbelas tahun datang ke melaka bersama rombongan Puteri Hang Li Po seramai 500 orang (sumber W.G. Shellabear) dengan cepatnya menyesuaikan diri dengan agama, adat istana, adat resam melayu (malah Hang Tuah dituduh berzina), mentaati sultan seperti mana melayu, bersilat (bukan berkung fu) dan yang paling penting berkata "Takkan melayu hilang didunia".

Masyarakat Baba & Nyonya masih mengamalkan sebahagian budaya cina sehingga sekarang. Kenapakah Hang Tuah kalau dikatakan berbangsa cina tidak berbudaya seperti mereka?Penghikayatan Hang Tuah menceritakan tiga zaman di zaman kesultanan melayu melaka iaitu zaman permulaan sebuah kerajaan, zaman kegemilangan dan zaman kejatuhan kerajaan melaka. Pada dasarnya Hikayat Hang Tuah menceritakan kelangsungan sosiobudaya bangsa melayu dan bukanlah sebaliknya.

Yang menjadi persoalan juga kenapa nama Hang Tuah dan sahabatnya sahaja yang bertukar dan di melayukan kenapa tidak Puteri Hang Li Po. Mungkin nama Hang Li Po pun boleh di melayukan juga contohnya Puteri Halipah, Halimah atau Puteri Bukit Cina (seakan nama Puteri Gunung Ledang). Tetapi hal ini tidak berlaku. Anak Puteri Hang Li Po pula bernama Paduka Mamat (setengahnya riwayat Paduka Mimat) adalah nama kebiasaan orang melayu. Tidak timbul sebutan yang di serasikan dengan sebutan melayu. Marilah bersama-sama kita selasaikan misteri ini.








No comments:

Post a Comment